OMP Autóház

4002, Debrecen, Balmazújvárosi út 38.

Telefon: 52/503-510

A KIA MOTORS BEMUTATTA ÚJ, ‘DRIVE WISE’ NEVŰ AUTONÓM JÁRMŰTECHNOLÓGIAI ALMÁRKÁJÁT

2016.03.01.

 

  • A Kia ‘DRIVE WISE’ a leendő fejlett vezetőtámogató rendszereket fogja össze
  • A DRIVE WISE intelligens biztonsági technológiák Las Vegasban, a 2016-os szórakoztató elektronikai szakkiállításon (CES) mutatkoztak be
  • Az USA Nevada tagállama engedélyezte, hogy a Kia közúton is tesztelje az autonóm technológiákkal felszerelt Kia Soul EV-t
  • A részlegesen autonóm technológiák bevezetése 2020-ra; a teljesen autonóm közlekedés megjelenése 2030-ra várható

A Kia Motors bejelentette a ‘DRIVE WISE’ almárkát, amely a Kia márka majdani fejlett vezetőtámogató rendszereit (ADAS) hivatott összefogni. A DRIVE WISE név alatt a Kia intelligens és biztonságos gépkocsikat gyárt majd, a következő generációs ADAS technológiákkal. A Kia a közelmúltban bejelentette, hogy 2020-ra szeretné modellkínálatát részlegesen önműködő járműtechnológiákkal felszerelni, 2030-ra pedig az első teljesen autonóm gépjárművét is piacra bocsátaná. 

Az idei szórakoztató elektronikai szakkiállításon (CES, Las Vegas, január 6-9.) bemutatott innovatív DRIVE WISE technológiákat ma még fejlesztik. A közlekedést a forgalom minden résztvevője számára biztonságosabbá tevő eszközök és megoldások célja a vezetéssel járó potenciális veszélyforrások kiküszöbölése, valamint az autók és gazdáik közötti interakció természetének megváltoztatása.

A Kia már márciusban, a 2016-os Genfi Autószalonon bemutat majd számos innovatív DRIVE WISE technológiát. 

 

A Kia a 2016-os CES kiállításon bemutatta DRIVE WISE technológiáit

A Kia részvétele a CES-en jól szemlélteti, hogyan fejlődnek folyamatosan a gyártó autonóm mobilitási technológiái, a jelenlegi modellekben is elérhető megoldásoktól egészen azokig az élvonalbeli jellemzőkig, amelyeket a következő 15 év során kívánunk kifejleszteni a DRIVE WISE zászlaja alatt. A Kia standján az egyre népszerűbb kiállítás látogatói interaktív installációkon keresztül ismerhették meg a gyártó következő generációs megoldásait és koncepcióit.

„A KIA rendkívül ígéretes folyamaton megy keresztül, amelynek során fokozatosan vezetjük be járműveinkben a részlegesen és teljesen autonóm technológiákat.” – mondta Tae-Won Lim, a Hyundai Motor csoport központi kutató- és fejlesztőintézetéért felelős alelnöke. „Habár a Kia első szériaérett, teljesen autonóm gépkocsija még jó ideig nem lép piacra, a kutatás-fejlesztési részlegeink által jelenleg is végzett, DRIVE WISE fejlesztési munkák már most is biztonságosabbá teszik autóinkat, és támogatják azok vezetőit. Az idei kiállításon felvonultatott innovációk jól érzékeltetik azt az irányt, amelybe a jövőben haladni kívánunk.”

A DRIVE WISE technológiák biztonságosabbá teszik a közlekedést

A Kia célja, hogy 2020-ra bevezesse első, részlegesen autonóm gépkocsiját, amelynek fedélzetén már a jelenlegi vezetőtámogató rendszereken alapuló DRIVE WISE megoldások teljesítenek majd szolgálatot. A mostaniaknál jobban támogatják majd a vezetőt, képesek lesznek előre felismerni a változó útviszonyokat a potenciális veszélyforrásokat, valamint reagálnak is azokra. Az autóvezetéssel napjaink zsúfolt útjain óhatatlanul együtt járó kockázatok, stressz-tényezők és egyéb nehézségek enyhítése révén a DRIVE WISE lehetővé teszi a vezető számára, hogy a közlekedés élvezetesebb aspektusaival foglalkozzon.

A CES 2016 kiállításon bemutatott leendő DRIVE WISE technológiák között említést érdemel az autópálya autonóm közlekedési rendszer (Highway Autonomous Driving), a városi autonóm közlekedési rendszer (Urban Autonomous Driving), a járműkövetés funkció (Preceding Vehicle Following), a vészhelyzeti fékrendszer (Emergency Stop System), a forgalmi-torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist), valamint az új, autonóm parkolási funkció.

  • Az autópálya autonóm közlekedési rendszer (Highway Autonomous Driving, HAD) radar és kamera együttes alkalmazásával képes értelmezni a sávfelfestéseket, lehetővé téve, hogy a jármű saját forgalmi sávjában maradjon, vagy előzés céljából átsoroljon egy másik sávba, vagy éppen áttérjen egy másik útvonalra, mindezt a vezető beavatkozása nélkül.
  • A városi autonóm közlekedési rendszer (Urban Autonomous Driving, UAD) a GPS és egyéb érzékelők jelei alapján meghatározza az autó úton elfoglalt pozícióját, lehetővé téve, hogy az élő forgalmi hírekhez igazodva biztonságosan elnavigáljon a forgalmas városi utcákon.
  • A járműkövetés (Preceding Vehicle Following, PVF) olyan, fejlett sávban tartó funkció, amely az előttünk haladó jármű mozgását figyelve lehetővé teszi, hogy autónk kiszámítsa saját nyomvonalát, és akkor is biztonságos távolságot tartson, ha az útfelület állapota vagy az időjárási körülmények miatt nem észlelhetők a sávhatárok.
  • A vészhelyzeti fékrendszer (Emergency Stop System, ESS) a Kia vezető állapot felügyeleti rendszerével (Driver Status Monitoring, DSM) együttműködve elemzi a vezető arcát, és ügyel arra, hogy figyelme ne kalandozzon el hosszasan. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy a vezető túlságosan hosszan leveszi a tekintetét az útról, az ESS képes automatikusan a leállósávba kormányozni és megállítani az autót.
  • A forgalmi torlódás asszisztens (Traffic Jam Assist, TJA) az elöl haladó jármű mozgását figyeli sűrű forgalomban, folyamatosan tartja a biztonságos követési távolságot, és közben az előre jutáshoz szükséges mértékben és módon halad előre.
  • Az autonóm parkolósegéd funkció lehetővé teszi, hogy a vezető kiszálljon autójából, és az egyedül, akár egy távol eső helyen leparkoljon. A funkció a kulcs nélküli indítási rendszer jeladójáról vagy okos karóráról aktiválható.

A DRIVE WISE technológiákat mindenekelőtt arra terveztük, hogy a veszélyhelyzeteket a lehető leghamarabb felismerve, a vezető (vagy az autó) számára a megfelelő reakciót lehetővé téve biztonságosabbá és egyszerűbbé tegyék a vezetést a Kia ügyfelei számára. Fontos ugyanakkor, hogy a vezető kívánság szerint minden esetben magához ragadhassa a jármű irányítását.

Új generációs gépjármű kezelőfelületek

A DRIVE WISE technológiák a vezető és járműve közötti együttműködést, kommunikációt is olyan innovatív ember-gép kapcsolati (HMI) funkciókkal segítik elő, mint a kézmozdulattal történő vezérlés, az ujjlenyomat-érzékelés, vagy az intelligens eszközök csatlakoztathatósága.

A CES kiállításon bemutatott, különleges I-Cockpit installáció a Kia új generációs HMI kezelőfelületét demonstrálja. Ez a „vakon vezérlés” koncepcióján alapul, és a fedélzeti funkciók ujjlenyomat-érzékelős érintőfelületen, valamint kézmozdulat-felismerésen alapuló vezérlését teszi lehetővé. A vezetőt ujjlenyomata vagy okos karórája alapján az indítás pillanatában felismerő rendszer képes egyetlen pillanat alatt az aktuális felhasználóhoz igazítani az utastér belső hangulatát: lejátszani kedvenc zeneszámait, ízlése szerint beállítani a klímaberendezést, vagy elvárásaihoz igazodva konfigurálni a műszerfalon megjelenített adatokat.

Az I-Cockpit felismeri a vezető kézmozdulatait, így az a nélkül módosíthatja bármelyik beállítást, hogy tekintetét le kellene vennie az útról.

A Kia szabadon tesztelheti DRIVE WISE technológiáit Nevada közútjain

Az előzetes beruházások (2 milliárd dollár 2018-ig) révén a Kia felgyorsíthatja új DRIVE WISE technológiáinak fejlesztését. Az Egyesült Államok Nevada tagállama a közelmúltban engedélyezte, hogy a Kia közúton tesztelje legújabb megoldásait. A Kia tisztán elektromos üzemű Soul EV típusa (a vállalat első, világszerte forgalmazott villanyautója) mozgó laboratóriumként szolgál majd ehhez.

15 éven belül piacéretté válik a teljesen autonóm gépkocsi

A Kia leendő DRIVE WISE technológiáinak kulcsa a járművek és környezetük (V2X) közötti kommunikációt lehetővé tevő rendszer kifejlesztése. Ahhoz, hogy a Kia képes legyen részlegesen autonóm ADAS technológiáit olyan mértékben továbbfejleszteni, ami 2030-ra lehetővé teszi a teljesen „önjáró gépkocsi” forgalmazását, a V2X technológiákat teljes mértékben integrálni kell a valós forgalmi környezetekbe, és el kell érni, hogy az emberekhez hasonló módon legyenek képesek reagálni.

A V2X érzékelők, radarok, lézerszkennerek (LIDAR) valamint kívül elhelyezett kamerák segítségével az autó képes lesz ugyanúgy képet alkotni környezetéről és az abban elhelyezkedő akadályokról, mint az ember. A rendszer jármű-jármű közötti (V2V), és jármű és infrastruktúra közötti (V2I) technológiákat foglal magába, továbbá lehetővé teszi, hogy az autó felismerjen minden forgalmi helyzetet, akadályt vagy veszélyforrást és megfelelő módon reagáljon is rájuk.