A Peugeot, amely teljesen más ligában játszott

A Peugeot, amely teljesen más ligában játszott

A Peugeot, amely teljesen más ligában játszott

Alig több mint ezer darabot gyártottak belőle, de nem ritkasága, hanem páratlan képességei teszik minden idők egyik legkívánatosabb Peugeot modelljévé a 405 T16-ost.

A Peugeot 405 gyártásának hatodik évében, 1993-ban teljes körű modellfrissítésen esett át. A feszesebb külső vonalak, a modernebb vezetői környezet ígérete mellett rossz hírek is vártak a rajongókra: tudni lehetett, hogy az 1989-ben bevezetett, zseniális 405 Mi16 sportszedánnak meg vannak számlálva a napjai.

A motorsportból származó alapokra épülő szívómotorral gyártott, kezdetben első-, majd összkerékhajtással szerelt limuzint a szaksajtó a presztízsmárkák sportszedánjaival emlegette egy napon, ám ekkorra a pörgős motor teljesítménye megsínylette a frissen kötelezővé tett katalizátor bevezetését. A Peugeot a motorsportban keresett és talált megoldást a problémára.

A 405 Turbo 16 (avagy T16 GR) az 1980-as évek végétől fogva a világ egyik legjobb versenyautójának számított, amely a sivatagoktól a magas hegyekig mindenütt legyőzhetetlennek bizonyult (ld. keretes írásunkat !) Amikor tehát az Mi16-ost nyugdíjazták, egy turbómotoros modellt: a 405 T16-ost állították a helyébe.

Ennek hengerenként négyszelepes, kétliteres motorjából 197 lóerőt préselt ki a Garrett turbófeltöltő, a töltőnyomás átmeneti megnövelésével (túltöltés) azonban akár 220 lóerőt is tudott az erőforrás – igaz, csupán 45 másodpercig. A turbó vízhűtéses intercoolerével és változó geometriájú turbinájával kifejezetten modernnek számított a maga korában; az összkerékhajtású (fix 53:47 arányú nyomatékmegosztással) T16 hét másodperc alatt gyorsult 100 km/órára, végsebessége pedig elérte a 235 km/órát – az Mi16 azonos adatai a modell fénykorában 158 LE, 8,2 másodperc és 220 km/óra voltak.

A márka nem szerette volna agresszívan sportos megjelenéssel eltorzítani a Pininfarina által megrajzolt, elegáns karosszériát, ezért a jelentős teljesítmény-többlet ellenére megmaradtak az Mi16-nál bevált optikai elemeknél. A kerékíveket nem szélesítették ki, a szériakivitelű 15 helyett 16 colos kerekeket szereltek fel, a diszkrét küszöbtoldat mellett egyedi lökhárítók, valamint a csomagtartó peremére illesztett, jelzés értékű szárny segített megkülönböztetni az autót hétköznapi fivéreitől. Annyi sok hasonló sportos csúcsmodellel ellentétben a 405 T16 megőrizte az alapmodell menetkomfortját, így nem csak vezetése nyújtott kivételes élményt, de nagy sebességű utazóautóként is megállta a helyét.

Régi dilemma, hogy a stílust megteremtő 405 Mi16 vagy az azt tökéletesítő 405 T16 számít-e nagyobb legendának. A maguk nemében mindketten különlegesek voltak, ám ami a gyűjtői értéket illeti, a T16 egyértelmű előnyben van: míg ugyanis az Mi16-osból kis híján 48 ezer darabot gyártott a Peugeot, a 405 T16 a maga alig több mint ezer darabos szériájával valódi különlegességnek számít.

A modell végül utód nélkül szűnt meg; a márka hívei több mint két évtizeden át hiába reménykedtek a sportos szedán visszatérésében. Tavaly azonban kedvező híreket kaptak: színre lép a Peugeot 508 PSE (Peugeot Sport Engineered), a középkategóriás modell 360 lóerős plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt sportváltozata. A 0-100 km/órára 5,2 másodperc alatt gyorsuló modell piaci bevezetése az idei ősz folyamán vette kezdetét Európa országaiban, és extrém motorteljesítménye mellett olyasvalamit ígér a vásárlóknak, amelyet legendás elődeitől sosem kaphattak meg a rajongók: a lépcsőshátú mellett kombi kivitelben is megvásárolható lesz.

Élsportoló rokonok

Nevük alapján könnyű összekeverni a Peugeot 405 T16-ost a Peugeot 405 Turbo 16-ossal, ám míg az előbbi a közúton öregbítette a márka hírnevét, az utóbbi a versenypályákon halmozott sikert sikerre. A 660 lóerős motorral szerelt autó speciális aerodinamikai csomaggal és összkerék-kormányzással vágott neki az észak-amerikai Pikes Peak hegyi felfutó versenynek, ahol 1988-ban és 1989-ben abszolút győzelmet ért el, előbb Ari Vatanennel, később Robby Unserrel a volánjánál. A finn pilóta csúcsdöntő futamának a többszörösen kitüntetett Climb Dance rövidfilm állít emléket. Ugyanez a konstrukció méretes szárnyak helyett tekintélyes futómű-emeléssel a Párizs-Dakar ralin is győzni tudott: Ari Vatanen 1989-ben és 1990-ben szerezte meg a világ leghíresebb terepraliján az elsőséget.

lépcsőshátú mellett kombi kivitelben is megvásárolható lesz.

Peugeot 405 T16 műszaki adatok

Motor Négyhengeres, DOHC 16 szelep, hengerenkénti üzemanyag-befecskendezés
Turbófeltöltő
Lökettérfogat 1998 cm3
Legnagyobb teljesítmény (túltöltés) 200 (220) LE @ 5000/perc
Legnagyobb forgatónyomaték (túltöltés) 294 (324) Nm @ 2600/perc
Legnagyobb fordulatszám 7000/perc
Összkerékhajtás 53/47% nyomatékmegosztás, viszkókuplungos központi differenciálmű, Torsen részlegesen önzáró hátsó differenciálmű
Erőátvitel ötfokozatú kézi sebességváltó
Felfüggesztés elöl MacPherson rugóstag,

hátul csatolt lengőkarok

Fékek elöl belső hűtésű tárcsa, 283 mm

hátul tárcsa, 250 mm

ABS

Menetkész tömeg 1340 kg
Végsebesség 235 km/óra
Gyorsulás (0-100 km/óra) 7,0 mp
Gyorsulás (400 / 1000 méter) 15,1 / 27,1 mp
Hosszúság x szélesség x magasság 4407 x 1715 x 1389 mm
Tengelytáv 2670 mm
Nyomtáv elöl / hátul 1463 / 1356 mm
Abroncsméret Pirelli P Zero 205/50 R16
Közegellenállási együttható 0,33
Fékút (100-0 km/óra) 41,1 m

 

Illusztrációk: Peugeot, autoblog.com

PEUGEOT

Intenzív technológiai fejlesztéseire és a kínálat elektrifikációjára építve a PEUGEOT márka bizakodóan tekint az energetikai átállásra. A vezetés felemelő élményét középpontba helyező örömteli vezetés, méltóságteljes formaterv, megalkuvás nélküli minőség – ez a márka kötelezettségvállalása az ügyfelekkel szemben, és ez alapozza meg azt az érzést is, amelyet a a PEUGEOT járművek ébresztenek tulajdonosukban. A PEUGEOT, amely a világ közel 160 országában több mint 10.000 értékesítési ponton keresztül forgalmazza termékeit, 2019-ben 1.500.000 járművet értékesített világszerte.

 

telefon: 52/503-510
fax: 52/503-511
e-mail: peugeot.kereskedes@ompautohaz.hu